Een van de opdrachtgevers waar onze actuarieel specialisten met veel plezier werken is Achmea, divisie Pensioenservices. Jeroen Beelen staat daar aan het hoofd van de afdeling Actuarieel Advies en heeft gedurende zijn carrière bij de verzekeraar altijd samengewerkt met de slimme professionals van House of Bèta. We gingen bij Jeroen op de koffie om te achterhalen wat het geheim is van die mooie langdurige samenwerking, wat het geheim is van die torenhoge klantwaardering van zijn team en natuurlijk, waar een groep geniën op de afdeling Actuarieel Advies van Achmea Pensioenservices zich eigenlijk dagelijks mee bezighoudt?
Hoe lang werk jij nu al samen met House of Bèta?
Ik werk nu bijna veertien jaar bij Achmea. En vanaf mijn eerste werkdag lopen er ook al mensen van jullie rond. Ze ondersteunden toen vooral in de verslaglegging tijdens piekperiodes. De eerste helft van het jaar waren we razend druk met jaarwerken en huurden we tijdelijk twee à drie mensen in. In de tweede helft van het jaar was het meestal wat rustiger en deden we opleidingen, namen we vakantie op en maakten we binnen het team geen gebruik van externe inhuur.
Maar ik weet dat de samenwerking tussen House of Bèta en onze afdeling zelfs al langer loopt. En een aantal van onze vaste adviseurs zijn ooit hun carrière bij jullie begonnen. Zij hebben later de definitieve overstap gemaakt naar Achmea.
“Een aantal van onze vaste adviseurs zijn zelfs ooit hun carrière bij jullie begonnen.”
Zij werken nu in jouw team. Wat is jullie voornaamste opdracht?
Om precies te zijn ben ik leidinggevende van het team Actuarieel Advies, binnen de divisie Pensioenservices. Achmea is natuurlijk een grote verzekeraar, maar wij werken binnen Pensioenservices vooral voor pensioenfondsen. Voor die fondsen doen we de deelnemersadministratie en verzorgen we de communicatie met deelnemers, bijvoorbeeld via deelnemersportalen. Op het gebied van advisering onderscheiden we juridisch advies, algemeen bestuursadvies en actuarieel advies. Bij die laatste club zit ik.
Waar adviseren jullie zoal over als afdeling Actuarieel Advies?
Wij adviseren pensioenfondsbesturen over allerhande beleidsbeslissingen, premiehoogte, indexatie, herstelplannen en bij prognosestudies en evenwichtigheidsvraagstukken. Daarbij kijken we naar vraagstukken rondom het beleggingsbeleid en hoe dit uitpakt voor deelnemers, welke risico’s we lopen en proberen we korte en langetermijngevolgen inzichtelijk te maken. We helpen daarnaast bij het ontwerpen van pensioenregelingen, grote transitietrajecten, financiële opzet en een stukje risk management. Achter de schermen wordt er bij ons druk gerekend, aan de voorkant zitten we bij de besturen aan tafel om daarover tekst en uitleg te geven. En wij zijn momenteel natuurlijk erg druk met advisering rond de Wet toekomst pensioenen.
Wat maakt je trots om zo’n team aan te sturen?
We hebben een ontzettend mooie groep deskundige adviseurs van 15 tot 20 man. Wat me trots maakt is dat we echt complex werk doen, met klanten te maken hebben die daarom op zoek zijn een stukje comfort en ontzorging en dat we die klanten altijd weten te verrassen met nieuwe inzichten. Er gebeurt enorm veel in pensioenland, dus je moet altijd bij de les zijn en meegaan met die ontwikkelingen. Dat doen wij goed, getuige ook onze hoge klanttevredenheid. Binnen Achmea Pensioenservices kregen wij al vaak de hoogste klantwaardering. Dat allemaal maakt onze afdeling bijzonder en mij enorm trots. Het maakt het voor actuariële professionals, waaronder die van House of Bèta, ook leuk om bij ons te werken.
“Binnen Achmea Pensioenservices kregen wij al vaak de hoogste klantwaardering.”
Wat ik verder gaaf vind is dat wij een prachtige ontwikkeling hebben doorgemaakt als afdeling. Waar we vroeger alleen de klanten adviseerden waar we ook de pensioenadministratie voor deden, bestaat een derde van ons klantenbestand inmiddels uit bedrijfstakpensioenfondsen, die verder geen administratieve klant zijn van Achmea Pensioenservices. We opereren dus als een volwaardig onafhankelijk advieskantoor.
Wat maakt jouw werk als senior manager leuk?
Van origine ben ik actuarieel adviseur. Ik vond het altijd leuk om vooral met de klanten bezig te zijn. Ik heb toen de stap gemaakt naar een leidinggevende functie om meer mee te krijgen van de dynamiek binnen het team en binnen Achmea als geheel. Daarvoor moest ik meer intern gericht zijn, en dat kan in deze functie. Ik ben nu ook veel meer bezig met de mensen, minder met de inhoud. Het voelt goed om meer bezig te zijn met andermans loopbaan dan de mijne. Het stukje acquisitie vind ik ook interessant. Dat doe ik wel samen met onze adviseurs, natuurlijk. Die kunnen de inhoud en waarde van onze dienstverlening uitstekend overbrengen.
Wat maakt jullie dienstverlening zo complex?
Dat kan ik misschien het best uitleggen aan de hand van de term ALM, asset liability management. Als pensioenfonds doe je toezeggingen aan deelnemers voor de toekomst. Die pensioenpot groeit, maar je moet wel goed beleggen om je toezeggingen na te kunnen blijven komen en die pensioenpot eerlijk te verdelen voor verschillende generaties deelnemers. Een deel daarvan, ouderen, maakt op korte termijn al aanspraak. Jongeren doen dat veel later pas. Om die verdeling van de pensioenpot eerlijk te doen moet het een en ander op elkaar afgestemd worden. Daarvoor doen we bijvoorbeeld prognosestudies naar de toekomst en naar het beleid wat is afgesproken.
En dat is geen simpel werk. Zo’n studie kun je zien als een wolk waar 2.000 economische scenariosets doorheen gaan. Dat levert ook weer een waaier aan mogelijkheden op. Net als de weersvoorspelling geldt: hoe korter de periode die je probeert te voorspellen, hoe accurater je prognose zal zijn. De modellen proberen we ook continu te verbeteren natuurlijk. Meer mogelijke scenario’s, meer variabelen, complexere deelnemersbestanden. Het goed neerzetten van de rekenmodellen is een belangrijk deel van ons werk. En uiteraard hoe je de uitkomsten presenteert aan de bestuurders aan tafel. Je kunt niet meer aan komen zetten met een presentatie met tachtig bijlagen. We werken idealiter zo veel mogelijk met interactieve dashboards waar je lekker makkelijk op kunt doorklikken.
Welke rol spelen HoB specialisten bij de werkzaamheden binnen jouw team?
We krijgen vooral ondersteuning bij uitvoerend werk. Naarmate specialisten langer bij ons zitten, of vaker terugkomen maken ze regelmatig ook een mooie groei door als externe specialist binnen ons team. Het afgelopen half jaar hebben we bijvoorbeeld twee ervaren specialist en een iets minder ervaren medewerker ingehuurd voor de piekbelasting. Die laatste leert snel en met name de meer ervaren specialisten helpen bij de uitvoering van bijvoorbeeld de complexere ALM studies. We hebben voorheen ook specialisten van House of Bèta ingehuurd die brieven schreven, rapporten opstelden en presentaties verzorgden. Achter de schermen zijn deze collega’s dus van grote waarde. Klanten vinden regelmaat en vastigheid vaak toch fijn, dus naar de klant toe werken we wel meestal met onze vaste adviseurs.
Onze inhuur van specialisten van House of Bèta hangt vaak ook af van de vraag natuurlijk. Als we iemand met spoed nodig hebben, dan is het fijn dat je iemand met ervaring krijgt die de werkzaamheden en systemen van Achmea kent. Hebben we meer tijd en ruimte voor versterking, dan kiezen we regelmatig voor een slimme starter.
“Bij House of Bèta weten ze heel goed wat ik zoek.”
Je lijkt tevreden met de professionals van House of Bèta?
Heel tevreden. Ik heb met andere partijen weleens mindere ervaringen gehad. Bij House of Bèta weten ze heel goed wat ik zoek. Ook ken ik inmiddels wel wat mensen bij House of Bèta, dus ik kan gericht vragen naar specialisten waar ik ervaring mee heb. Dat is het fijne van zo’n langdurige samenwerking. Waar ze bij House of Bèta wellicht wat minder blij mee zijn is dat we soms wat mensen definitief overnemen. Tot slot is House of Bèta ‘preferred supplier’ van Achmea. Dat betekent dat we ook gewoon de afspraak hebben dat we altijd als eerste kijken bij jullie.
Wat zijn kwaliteiten van de specialisten van House of Bèta waardoor ze goed passen binnen je team?
Ik merk dat het contact laagdrempelig is. Ze zijn open, makkelijk benaderbaar, familiair bijna. Er is snel een goede klik. We hebben nooit het gevoel dat er een “externe” rondloopt bij ons. Zeker nu met het hybride werken is het knap dat het zo goed lukt om te integreren in het team. Daar worden ze ook wel op getraind bij jullie denk ik. Wellicht niet bewust, maar het zit denk ik in de aard van detachering. Ze hebben weinig tijd nodig om te aarden. Dat is fijn voor ons, want we huren niet uit luxe in, maar vaak echt omdat iemand snel aan de bak moet. En dat kunnen ze.
Wat zie jij als echte successen in de samenwerking met House of Bèta?
Momenteel heb ik drie toppers in het team zitten, die al flink wat jaren in dienst zijn en heel belangrijk zijn voor ons. Een daarvan heeft bijvoorbeeld een ALM model in haar eentje opgezet, een andere zet nu een visie neer op hoe de Wet toekomst pensioenen werkt. Deze drie toppers zijn allemaal via House of Bèta bij ons terechtgekomen. Dat vind ik een mooi succes en illustratief voor onze samenwerking.
Ook kenmerkend is de bereidheid van mijn contacten binnen House of Bèta om extra moeite te doen. Ze stappen gerust in de auto om naar me toe te rijden om belangrijke ontwikkelingen door te spreken tijdens een wandeling. Of ze bieden aan om hun eigen expertise met ons te delen. Of het nu gaat om een sessie over het belang van commerciële vaardigheden of een arbeidsmarktgerichte presentatie over hoe verschillende generaties professionals naar hun werk en loopbaan kijken. Als er eens iets wringt dan kan ik dat neerleggen en wordt het meteen opgelost. En misschien wel het belangrijkste: ik heb eigenlijk nooit een kandidaat binnen mijn team gekregen die niet matchte.